Verksamhetschef malin.lundgren@ntf.se 0709-967616
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När ...
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella...
I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är...
Mer än varannan bilist kör för fort utanför skolor. Det visar mätningar utförda av NTF på 20 platser spridda över hela landet. 51 procent av förarna kör i en olagligt hög hastighet där hastigheten ...
Bra, men inte tillräckligt. Det säger forskare vid VTI och NTF om förändringen av trafikförordningen för A-traktorer som regeringen nyligen beslutade om. Också körkortsutbildningen måste göras om, ...
Över 13 000 gående skadas årligen i trafiken och den vanligaste olyckstypen är halkolyckor vintertid. NTF arbetar för att minska antalet fallolyckor och har därför undersökt hur väl snöröjning och ...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Sveriges Radio, tor 16 jan 2025
Under 2024 dog färre personer i trafiken än på många år, enligt statistik från Transportstyrelsen. Men bland fotgängare, cyklister och motorcyklister ökade antalet dödsfall jämfört med förra året. Petra Hansson på Nationella Trafiksäkerhetsförbundet, NTF, ser flera saker som kan förbättra trafiksäkerheten. Hon menar att ett stort ansvar ligger på den enskilde trafikanten. Lastbilschauffören Göran Persson tycker inte att vägarna underhålls tillräckligt. Joakim Nilsson joakim.nilsson@sverigesradio.se Petra Hansson, verksamhetschef på NTF Skaraborg. Foto: Joakim Nilsson / Sveriges Radio
FotbollDirekt, ons 15 jan 2025
Sedan finns det en intressant aspekt till – matchen mellan Sandefjord och Tromsø IL. Där valde supportrarna hemmahörande på kortsidan, i vad som var en “must win game”, att inte komma till matchen. Det var deras protest mot VAR. Enligt mig hade hemmalaget behövt stödet från sina supportrar då de förlorade med 1-2, sa Freddy Toresen, journalist på norska Avisa Nordland i Bodø, till FotbollDirekt i juli När Norsk toppfotboll (NTF) kallar till ägarmöte den 22 januari ska samtliga 32 klubbar rösta om huruvida den kontroversiella tekniken bör fortsätta ha en plats i fotbollen i Norge. Därefter ska Fotbollsförbundet besluta om VAR:s framtid under den första helgen i mars. Den norska tidningen VG har gjort en sammanställning av samtliga klubbars åsikter i frågan. Under tisdagen blev Viking den tredje klubben att vända i frågan, när totalt 108 medlemmar röstade emot VAR, 31 för och en blankt, enligt RA Stavanger Enligt VG:s sammanställning , eller ”VAR-ometer”, är 18 av 32 klubbar emot VAR, medan bara nio står fast vid att systemet bör fortsätta användas.
Nyheter P4 Skaraborg, tis 14 jan 2025
Vi ligger ju efter hela tiden eftersom vi har ett underskott så att säga och det är det vi jobbar mot. Vi får ju dialog hela tiden och försöker betala det vi kan. Det säger ordföranden för Skövda UK, Lennart Ek. 210 bilister omkom i vägtrafiken förra året och det är den lägsta siffran sedan pandemin. Däremot blev många oskyddade trafikanter fortsatt drabbade enligt siffror från Transportstyrelsen. Petra Hansson är verksamhetschef på NTF Skaraborg. Det handlar om ett samspel mellan att vi både får säkrare vägar, säkrare fordon, men framförallt så ligger ett stort ansvar på mig som enskild bilist, trafikant, att ta ett ansvar som bilförare att inte bara förlita mig på tekniskt
Eftermiddag i P4 Örebro, tis 14 jan 2025
Ja, verkligen. Men absolut har ju trafiken blivit mycket säkrare sen 60- och 70-talet. Så kan jag säga det att jag pratade ju med Lars Nordqvist på NTF här. Och när det gäller de lokala siffrorna, alltså hur döda är trafik och hur det har sett ut i Örebro län. De är inte inregistrerade än till Transportstyrelsen. Så vi får väl återkomma i frågan hur det blev för Örebro län. De siffror vi pratade om var ju rikssiffror. Apropå trafik. Vi fortsätter i trafiken tycker jag. Det handlar om Riksvag 50.
210 personer omkom i vägtrafiken förra året och det är den lägsta siffran sedan pandemin. Däremot blev många oskyddade trafikanter fortsatt drabbade. Det visar siffror från Transportstyrelsen. Petra Hansson är verksamhetschef på NTF i Skaraborg. Jag tycker att det är positivt att det ser ut som att vi får färre omkomna i trafiken än 2024. Sen är det naturligtvis tråkigt att vi inte har lyckats få ner antalet omkomna bland de oskyldade trafikanterna. Mariestads kommun tog över ett år på sig att erbjuda en person bostad med särskild service trots att personen har beviljats det.
Förmiddag i P4 Skaraborg, tis 14 jan 2025
Till exempel kraftigt snöfall så ballar tekniken ur. På vilket sätt? De här som ska varnas om du börjar närma dig, det varnar hela tiden. Du är nära, fast du inte är nära någonting. Då är det snön som blockerar sensorerna. Det är lite för mycket och många tror jag är lite blind på den där tekniken. Jag pratade ju med en verksamhetschef Petra Hansson på NTF här. Hon sa att det är ju människan som kör som sitter bakom ratten. Även om det är bra med tekniken så är det ju människan. Vad tänker du om det? Ja men det är helt rätt. Det är vi som kör och som sitter där. Och tekniken är ju ett hjälpmedel. Och det är ju fortfarande vi som håller i det och bestämmer.
Ystads Allehanda, mån 13 jan 2025
Finns det någon som vill problematisera varför fotgängare inte ska samverka med övrig trafik? Jag har förgäves försökt hetsa flera, bland annat Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF, som är en fri, självständig och idéburen organisation som arbetar för en säker och hållbar trafik”. Fotgängare lever i en egen bubbla. Behåll fart och kurs. När fotgängare korsar varandras väg går det enkelt att samsas. Betrakta fotgängare versus övrig trafik (eller ditt eget beteende) vid ett övergångsställe. Även den som inte har blicken fäst vid skärmen kliver rakt ut. Fordon som närmar sig stannar, även om detta ledigt hunnit passera utan att störa gåendes framfart.