Verksamhetschef malin.lundgren@ntf.se 0709-967616
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Efter flera framgångsrika genomföranden återkommer utbildningen "Ta tillbaka ratten" till Jönköping under 2025. Utbildningen är särskilt utformad för pensionerade kvinnor som har körkort, men som p...
Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring v...
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När ...
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella...
I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är...
Mer än varannan bilist kör för fort utanför skolor. Det visar mätningar utförda av NTF på 20 platser spridda över hela landet. 51 procent av förarna kör i en olagligt hög hastighet där hastigheten ...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Spotlight Stock Market, tis 13 maj 2025
INET Identifiers Market Segment: Exchange Current Name New Name Current Segment Symbol New Segment Symbol XSAT Spotlight Sweden Tracker Certificates Spotlight Sweden Certificates SPSE TRA SPSE CERT Turnover List / List Population: Turnover List Symbol Turnover List ID List Population ID Current List Name New List Name SPSMTC SPSE Tracker Certificates SPSE Certificates Protocol Specifications No changes to protocol specifications. Current versions of INET protocol specifications are available at the Nasdaq Nordic Technical Information website under INET Nordic Protocol Specifications Time Schedule INET Test (NTF), GCF TST4 – May 13, 2025 INET Production – May 20, 2025 Technical Support For technical questions, please contact: Nasdaq Exchange Services Tel: +46 8 405 7700 E-mail: EMO@nasdaq.com For all other questions, please contact Spotlight: Spotlight Trading Operations Tel: +46 8-511 68 000 E-mail: trading@spotlightstockmarket.com Best regards, Spotlight Stock Market AB
Norrtelje Tidning, lör 10 maj 2025
Om fordonet kan räknas som en laglig cykel får du köra på cykelbana och på väg om cykelbana saknas. När du kör på vägen ska vägrenen användas. Om du är över 15 år får du välja att köra på körbanan även om det finns cykelbana om hastighetsbegränsningen på vägen är max 50 km/tim. Om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge får alla köra på körbanan även om det finns cykelbana. Källa: Nationella trafiksäkerhetsförbundet. Öppna bild i helskärmsläge Många Norrtäljebor har lagt märke till den mystiske longboardåkaren Igor Minalto. Bild: Andreas Larsson Öppna bild i helskärmsläge Igor Minalto är född i Polen och kom till Sverige och Stockholm som sjuåring. Sedan gick flytten med föräldrarna till Älmsta och Singö, innan han började plugga och jobba i Stockholm och flyttade in till Norrtälje där han bor idag.
Eftermiddag i P4 Blekinge, ons 7 maj 2025
Vi har nu fått igång detta arbetet och vi tittar på också hur vi kan effektivisera det ännu mer framöver och vara lyhörda mot revisorernas kritik, framförallt vad det gäller hur vi följer upp fattade beslut och vad det får för effekt. Ni har ju trots allt fått ansvarsfrihet. Finns det någon rädsla hos dig att det skulle kunna inte bli så till nästa år. Vi har ju en tuff utmaning men jag ser ändå så att ekonomin ser ju något bättre ut för hälso- och sjukvårdsnämnden kommande år. Och vi har ett intensivt arbete som nu pågår. Vi har en TF-hälso- och sjukvårdsdirektör på plats. Så att jag ser mer hoppfullt på kommande år. Anders Lund är ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden och innan dess Robert Lindén ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden. Och innan dess Robert Lindén ordförande i regionstyrelsen. Och de intervjuades av Stina Linde. Alldeles strax ska vi ta och titta till vädret. Inför kvällen och morgondagen naturligtvis. I thought I saw a man Bought to lie He was warm He came around Like he was dignified He showed me what it was to cry When you couldn't be that man Det
Partille kommun, ons 7 maj 2025
Fördelarna med att främja gång- och cykelalternativ till skolan är många. Förutom att det gynnar hälsan och miljön minskar det biltrafiken kring skolan, vilket skapar en tryggare närmiljö för alla. Det tränar dessutom barnen i ansvarstagande och självständighet. Säkra skolvägar – ett samarbetsprojekt Säkra skolvägar är ett samarbete mellan utbildningsförvaltningen och samhällsbyggnadskontoret i Partille kommun. Även kommunkontoret bidrar med kompetens inom folkhälsofrågor. Som extern aktör deltar Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF), med bland annat resvaneundersökning i klassrummen samt trafikteoretiska lektioner för elever och skolpersonal. Med hållbar samhällsutveckling som mål Utgångspunkten för trafiksäkerhetsarbetet i Partille kommun är Nollvisionen – att ingen ska dödas eller skadas allvarligt till följd av trafikolyckor i Sverige. Att bygga säkra gång- och cykelvägar skapar förutsättningar för att fler trafikanter väljer hållbara färdmedel. På så sätt bidrar projektet Säkra skolvägar till Partille kommuns övergripande mål om en hållbar samhällsutveckling och trygga miljöer samt bidrar till att stärka folkhälsan.