Verksamhetschef malin.lundgren@ntf.se 0709-967616
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När ...
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella...
I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är...
Mer än varannan bilist kör för fort utanför skolor. Det visar mätningar utförda av NTF på 20 platser spridda över hela landet. 51 procent av förarna kör i en olagligt hög hastighet där hastigheten ...
Bra, men inte tillräckligt. Det säger forskare vid VTI och NTF om förändringen av trafikförordningen för A-traktorer som regeringen nyligen beslutade om. Också körkortsutbildningen måste göras om, ...
Över 13 000 gående skadas årligen i trafiken och den vanligaste olyckstypen är halkolyckor vintertid. NTF arbetar för att minska antalet fallolyckor och har därför undersökt hur väl snöröjning och ...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Sveriges Radio, lör 21 dec 2024
1:05 min Barn i tjocka vinterkläder kan vara en livsfara i bilen såhär års. Många småbarnsföräldrar har heller inte koll på riskerna, det märker Eleonor Franklin på trafiksäkerhetsorganisationen NTF. Men det finns tips för att undvika livsfara i bilbarnstolen, och hon går närmre in på några av dem. Pernilla Arvidsson pernilla.arvidsson@sverigesradio.se Eleonor Franklin på trafiksäkerhetsorganisationen NTF berättar hur du undviker livsfara i bilbarnstolen. Foto: Pernilla Arvidsson/Sveriges Radio
Tidningen Proffs, fre 20 dec 2024
Varje år genomför Synoptik i samarbete med Bilprovningen ”Synbesiktningen”. Varje år är resultaten nedslående. Frågan måste ställas om varför inte alla fordonsförare ska se lika bra? ”Det handlar om cirka 5 miljoner väljare. Den politiker som driver att även privatbilister ska genomgå regelbundna kontroller, är slut som politiker”, svarade en tidigare generaldirektör inom NTF på vår fråga. Medan yrkesförare regelbundet måste genomgå kontroller gäller det inte privatbilister som, efter att de gjort sin kontroll i samband med att de tog sitt körkort, sedan kan köra livet ut utan ytterligare kontroller. Med andra ord kan du ha mycket dåligt mörkerseende, grå/grön starr och andra brister i synen som aldrig upptäcks – så länge det inte händer en olycka.
Degerfors kommun, fre 20 dec 2024
Sammanfattning av ärendet Frågan inkom från kultur- och utbildningsnämnden om utpekade hållplatser som uppges ha behov av översyn i NTF-s rapport om skolskjutsar i Degerfors till servicenämnden för vidare hantering och åtgärder. Beslutsunderlag Tjänsteskrivelse fråga till KUN 2024-02-19 Fråga till kultur- och utbildningsnämnden 2023-10-23 Skolskjutshållplaster slutrapport Beslut 00196-2023 KUN §22 Skickas till Kultur- och utbildningsnämnden Skolskjutshållplatser Lars Nordquist Verksamhetsansvarig NTF Sörmland-Örebro län-Östergötland lars.nordquist@ ntf.se Tfn: 070-3190225 NTF Sörmland-Örebro län- Östergötland Samarbetar med många kommuner kring trafiksäkerhet i hela Sverige bl.a: § Skolskjuts § Trafikmätningar § Trafikutredningar § LTF-inventeringar Trafiksäkerhe t ingår i de globala målen för hållbar utveckling Skolskjutshantering Hur vi arbetar vid varje hållplats Olika hållplatstyper Bedömningskriterier Bedömningskriterier Trafikflöden ÅDT vid platsen Sikten vid hållplatsen på den sida hållplatsen är belägen Belysning Hastighetsgräns och ett betänkande
Förmiddag i P4 Sörmland, tor 19 dec 2024
Och det innebär ju också att jultrafiken kommer att dra igång snart. Kanske är det så att du som lyssnar nu ska ut och åka under storhelgerna som vi har framför oss här. Då är det dags att spetsa öronen för Urban. Du har ju stämt träff nu med en expert på trafikbeteende, eller hur? Det har jag. Jag har stämt träff med Lars Nordqvist som är verksamhetsansvarig på NTF. Nationella trafiksäkerhetsförbundet i Sörmland och några andra län. Vad skulle du säga Lars, är det absolut viktigast att tänka på om du bara skulle ge ett råd inför jultrafiken? Att inte ha bråttom och att vara ute i god tid. Varför är det så viktigt? En stressad förare tar okloka beslut kan vi säga. Och det kan ibland ställa till det väldigt mycket.
Morgon i P4 Gotland, tis 17 dec 2024
Någon annan kommer och fixar vår belysning och ta hand om den och vårdar den. Det är så glädjande, man blir så glad. I det här kämpandet, hur har kontakterna med regionen och Trafikverket sett ut från er del? Det har ju framförallt varit skrivelser i olika former. Både vid intresseföreningen och vi har fler föreningar och privatpersoner som har skickat både till regionen och Trafikverket. Vi har skickat till NTF och alla de här som har någonting med trafiken att göra utifrån säkerheten. Sen har vi försökt att påverka våra politiker. De har fått gjort sin rosttal utifrån det de kan. Så det är väl det som vi har gjort framförallt. För två år sedan hade vi också en ljusmanifestation i lite mindre skala. Då var det mer tyst. Då satte vi upp marschallarna.
Nyheter P4 Jönköping, mån 16 dec 2024
det här handlar om. Lokala nyheter i P4 Jönköping. Barn i tjocka vinterkläder kan vara en livsfara i bilen så här ås. Och många småbarnsföräldrar har inte koll på riskerna. De här vinterkläderna, de här tjockare vinterkläderna, det gör ju att inte bältet får göra sitt så snabbt det bara går. Tjocka overaller och jackor kan göra att bilbältet inte skyddar på bästa sätt visar krocktester från flera olika försäkringsbolag. Elinor Franklin på Trafiksäkerhetsorganisationen NTF i Jönköping informerar dagligen nyblivna föräldrar om trafiksäkerhet. Det är flera som frågar. Nu har jag en dum fråga att ställa. Måste man ha bälten här? Ja, det måste man. Ja, men gäller bälteslagen även i Nässjö. Men för att undvika livsfara i bilbarnstolen är tipsen enkla. Antingen ta av jackorna eller att man knäpper upp så att bältet får göra sitt så snabbt det bara går. Och att man spänner fast banen så att bältet ligger så nära kroppen som möjligt.
Förmiddag i P4 Jönköping, mån 16 dec 2024
årets upplågo. Barn i tjocka vinterkläder kan vara en livsfara i bilen så här år. Så många småbarnsföräldrar har inte riktigt koll på riskerna. Det märker Eleonore Franklin på Trafiksäkerhetsorganisationen NTF som träffar många nyblivna föräldrar. Ja, de här vinterkläderna, de här tjockare vinterkläderna, det gör ju att inte bältet får göra sitt så snabbt det bara går. Och därför så ska man antingen ta av jackorna eller att man knäpper upp så att bältet får göra sitt så snabbt det bara går. Men det där är ju lite jobbigt. Ska jag ta av kläderna och precis ha tagit på dem?
Åt det här hållet, jag står i centrala Jönköping, ser man egentligen inte så mycket mer än att några fönster är öppna. Så det kan ju vara åt andra hållet mot innegården. Men det verkar ganska lugnt. Säger reporter Pernil Arvidsson på plats efter larm om brand i centrala Jönköping. Nu om att inte alla föräldrar har koll på att vinterkläder påverkar hur säkert barnen sitter i bilen. Det säger Eleanor Franklin på trafiksäkerhetsorganisationen NTF som träffar nyblivna föräldrar varje dag och informerar om trafiksäkerhet. De här tjockare vinterkläderna gör att inte bältet får göra sitt så snabbt det bara går. Därför ska man antingen ta av jackorna eller att man knäpper upp så att bältet ligger så nära kroppen som möjligt. Man ska få in två fingrar här uppanför och sen ska man dra
Morgon i P4 Jönköping, mån 16 dec 2024
Det säger man från Försvarsmakten i Eksjö och forskaren Tony Ingelsson är inne på samma sak. Det kan ju också finnas inslag av att man kanske vill markera mer mot den typen av beteende. Reporter här Jessica Sonelius. Det är inte alla föräldrar som har koll på att vinterkläder påverkar hur säkert barnen sitter i bilen. Det här säger Trafiksäkerhetsorganisationen NTF i Jönköping som dagligen informerar nyblivna föräldrar om trafiksäkerhet. Tjocka overaller och jackor kan göra att bilbältet inte skyddar på bästa sätt. Det här visar krocktester från flera olika försäkringsbolag. Ett av tipsen som organisationen NTF kommer med här i P4 Jönköping under morgonen det är att bilbältet ska sitta så tajt som möjligt mot kroppen och ett av tipsen till föräldrarna är att dra ner overallen till höften och knäppa upp jackan. Mer om vad det kan innebära för säkerhetsrisker. Och livsfara i värsta fall. I bilarna så här års. Med barnen som ska packas in.