Under höstlovet har NTF Väst testat en riskutbildning för mopedbilsförare. Målet var att undersöka om en utbildning kan bidra till ökad kunskap och säkerhetstänk bland unga som kör mopedbil.
Allt fler mopedbilar syns i trafiken och antalet registreringar har fyrdubblats de senast tio åren. Fler mopedbilar på våra vägar har också medfört att antalet olyckor där mopedbilar varit inblandade har ökat. Många är oroade för utvecklingen och flera röster har höjts om att något måste göras.
Under höstlovet har NTF Väst i samarbete med Stora Holm Trafikövningsplats genomfört en riskutbildning för mopedbilsförare. Utbildningen är ett test för att undersöka om metoden kan vara ett sätt att påverka ungdomarna som kör fordonen.
– Att köra mopedbil skiljer sig en hel del jämfört med att köra en vanlig moped på två hjul, vilket är det som ungdomarna övar på när de tar sitt mopedkörkort. Generellt sett har de ganska låg kunskap om hur mopedbilen ska framföras och vilka riskerna är, säger Malin Lundgren, verksamhetschef på NTF Väst.
Utbildningen hölls den 27 oktober på Stora Holm Trafikövningsplats där det finns gedigen erfarenhet av att riskutbilda förare för både personbil, MC och tunga fordon. De unga mopedbilsförarna fick genomföra praktiska körövningar på både halt och strävt underlag, vilket varvades med teori, diskussioner och värderingsövningar.
– Teorilektionen var kul, vi fick bland annat lära oss om startkablar, krockkudden och ABS-bromsar. Jag har kört en del men det är bra att lära sig mer så att man undviker olyckor, säger 15-åriga Emma som var en av eleverna på utbildningen.
I riskutbildningen ingår också besök i säkerhetshallen där deltagarna bl. a.fick uppleva vikten av att använda bälte, som ju också ska användas i mopedbilar.
– Vi tror att kunskapshöjande insatser kan vara ett sätt att minska antalet olyckor och praktisk utbildning i syfte att få säkrare mopedbilsförare är en konkret åtgärd. Men det är också viktigt att nå ut med information till de föräldrar som köper mopedbilar till sina barn, eftersom det är många saker man bör tänka på för att uppnå en säkrare körning, säger Malin Lundgren.
För mer information kontakta Malin Lundgren, 0709-97 76 16 alt malin.lundgren@ntf.se
https://ntf.se/konsumentupplysning/mopeder/mopedbil/
Några råd till föräldrar som funderar på att köpa mopedbil till sina barn:
Mer om mopedbil
Man ska vara 15 år för att få köra en mopedbil och man ska minst ha ett AM-körkort, d v s ett mopedkörkort (moped klass 1). Utbildningen (som är på minimum 12 timmar varav 4 timmar praktik, resten teori) och körprovet genomförs på den vanliga tvåhjuliga mopeden och man får inte lov att övningsköra innan kortet är taget.
Det är en klar skillnad mellan att köra vanlig moped och en mopedbil. En mopedbil är väldigt lik en vanlig personbil och tar ju en betydligt större plats på vägen jämfört med en tvåhjulig moped, vilket påverkar hur man placerar sitt fordon. Maxhastigheten får vara högst 45 km/h. Många bilister blir otåliga och vill köra om, vilket kan leda till incidenter.
En mopedbil är på flera sätt lik en vanlig mindre bil, men den ger inte alls samma skydd. Eftersom mopedbilen max får väga 425 kg är det nödvändigt att bygga den i lätta material, t ex aluminium och plast, vilket ger en sämre krocksäkerhet.
2020-10-28