Poddgäst startade hjälmprojekt som räddar liv i Vietnam

Greig Craft blev förfärad över dödsolyckorna bland barn och unga i Vietnam och startade ett initiativ för att få unga att bära hjälm. Idag, tjugo år senare, har hjälmanvändandet ökat, och hjälm är numera ett lagkrav i Vietnam. I Liv och trafik-podden berättar han om sina lärdomar, och hur man får ner dödsolyckorna i världen.

Greig Craft gästar tredje delen av vår poddsatsning trafiksäkerhet och de Globala målen.

Lyssna på avsnittet på Livochtrafikpodden.se eller Spotify.

 

I slutet av 90-talet var Greig Craft på väg att lämna Vietnam på grund av den ekonomiska krisen, men i stället stannade han och startade AIP Foundation, the Asia Injury Prevention Foundation, för att på något sätt påverka problemet med dödsolyckorna i trafiken.

– Jag såg människor i alla åldrar bokstavligen ligga döda på gatan till följd av framför allt motorcykelolyckor. Jag ville förstå varför människor inte använde hjälm.

Byggde egen lättviktshjälm
Enligt Greig Craft fanns det endast en typ av hjälm tillgänglig i Vietnam på den tiden – en så kallad ”riskokare”. Hjälmar som var varma och tunga, och inte särskilt vackra.

– Jag och mina kollegor insåg att vi behövde en lättviktshjälm. Teknologin för dessa hjälmar är inte så komplicerad så vi bestämde oss för att bygga en fabrik i Vietnam i stället för att importera hjälmar. Därefter var det bara att få folk att använda hjälmarna, säger Greig Craft.

– Vi började med barnen och ett projekt som vi kallade ”Helmet for kids”. Vi gick runt till olika företag för att få dem att förstå att detta var ett stort folkhälsoproblem. Många av dem gick med på att sponsra skolklasser med gratis hjälmar.

Du har jobbat med säkerhet i över tjugo år nu, hur tycker du att trafiksituationen i världen har förändrat under den tiden?

– Motoriseringen har inneburit en hel del problem för många låg- och medelinkomstländer. I många länder har man en tradition av ”säkerhet”, man lär sina barn om faror i omgivningen. Men detta har inte gällt trafik. En positiv sak är att detta börjar vända i många länder, att föräldrar nu lär sina barn om rödljus, att akta sig för bilar osv. Så det blir bättre men vi har fortfarande en lång väg kvar.

Varför tror du att dödsolyckorna ökar i många låg- och medelinkomstländer?

– Ett problem är att trafiksäkerhet inte är något som människor bryr sig så mycket om. Jag kan inte minnas när vi fått se konsekvenser av trafikolyckor, eller fattigdom för den delen. När du inte kan besöka eller se insidan av ett barnsjukhus där små barn kämpar för livet eller har amputerats efter hemska olyckor, då blir det väldigt abstrakt.

Din organisation har ändå fått fler att använda hjälm i Vietnam, vilka lärdomar kan andra länder dra från din organisation i sitt arbete med att förhindra dödsolyckor?

– Jag tycker att man ska komma ihåg att när du tar tag i trafiksäkerhet så arbetar du även med fattigdom, hälsa, utbildning, jämställdhet, jämlikhet – men även ekonomisk tillväxt. De är en viktig läxa som jag hoppas att alla tar i beräknande. Efter hjälmlagen trädde i kraft i Vietnam sparade landet miljarder kronor – de här olyckorna kostar mycket.

Man får börja någonstans, för mig handlade det om hjälmar. En sak bildar ringar på vattnet och efter det följer, lagar, utbildning och ändrat beteende.

Många länder i västvärlden har ju mycket transport och produktion i låg- och medelinkomstländer. Vilket ansvar har västvärlden för att minska olyckorna i dessa länder?

– Vi lägger alldeles för mycket pengar på att förbättra infrastruktur med exempelvis snabbare motorvägar. Vi måste komma ihåg att dessa dödar människor. Du kan inte bygga snabba motorvägar utan att samtidigt lägga pengar på utbildning kring trafiksäkerhet.

Vilken tycker du är den viktigaste åtgärden för att minska dödsolyckorna?

– Utbildning, och då handlar det inte bara om att utbilda barn utan utbilda institutioner, föräldrar, lärare, poliser, alla.  

Poddgäst startade hjälmprojekt som räddar liv i Vietnam

2021-03-18